אם היסטוריון מהעתיד יבחן את התקופה בה אנו חיים, הוא לבטח יקרא לה 'תקופת הרשתות החברתיות'.
בעשור האחרון, או מעט יותר מזה, חווינו לנגד עינינו צמיחה של תופעה חדשה וייחודית, שהפכה לחלק בלתי נפרד מאורח החיים, ולו כי הרשתות החברתיות מאפשרות לנו לתקשר עם אנשים באופנים שלא היו קיימים עד כה.
לפני אותן רשתות חברתיות, הקשרים שלנו עם אנשים היו נעשים בצורה מאד מובנית ואורגנית: דרך המשפחה והמשפחה המורחבת; דרך לימודים ופעילויות דומות; מקום העבודה שלנו או אפילו היכרויות מזדמנות בבילויים או טיולים. הרשתות החברתיות שינו את כל זה.
כיום אנחנו יכולים לשמור על קשר עם מכרים ולהתעדכן עמם מבלי לקבוע פגישה או לצלצל, ומלבד זאת, אף ניתן להכיר אנשים חדשים.
המאמר יסקור את תופעת רשתות חברתיות בעבר ובהווה, שנתחיל?
שעת השין
רבים לא יזכרו את האתר הזה, אבל הוא היה פעם ה-מקום באינטרנט לבני נוער.
זו הייתה למעשה רשת חברתית בה ניתן היה לעצב 'תעודת זהות' אישית. מתחתיה היה מקום לתגובות של משתמשים נוספים.
'היפים והאמיצים' היה פיצ'ר בו ניתן היה להעלות תמונה ולקבל חוות דעת מיתר המשתמשים.
כבר אז זה הזמין בעיות ודיונים שונים, עוד הרבה לפני שאלו הגיעו לרשתות המודרניות.
כיום האתר איננו פעיל אבל אי אפשר שלא לדמיין מה היה קורה אם הוא זה שהיה הופך להיות ה'פייסבוק' המודרני…
פליקר
זהו אתר שפעיל גם היום ומהווה פלטפורמה להעלאת תמונות.
ניתן ליצור אוספי תמונות לפי נושאים שונים וכמובן גם להגיב לתמונות וליצור קשר עם משתמשים אחרים.
פעם, זה היה המקום הראשון אליו היינו מעלים תמונות שלנו מהחופשה, מהיציאה או אפילו תמונות של הכלב או החתול…
כיום זהו אתר נישתי שיכול לשמש את מי שרוצה לאחסן תמונות מרובות או לחלופין, למצא תמונות של אחרים.
לימים, האתר הפסיק להיות רשת חברתית ופספס למעשה את ההזדמנות להיות רשת חברתית מבוססת תמונות בדיוק כפי שהפכה רשת אינסטגרם.
פייסבוק
פייסבוק כיום היא פלטפורמה מאד שונה ממה שהיא הייתה בתחילת דרכה.
במונחי זמן של רשתות חברתיות היא נתפסת 'דינוזאור'.
היא החלה את דרכה כמקום בו סטודנטים העלו תמונות ופוסטים כאשר המשתמשים מקוטלגים לפי מוסדות הלימוד שלהם.
כיום הרשת מאפשרת לנו ליצור דפים עסקיים, קבוצות דיונים סגורות או שיתופים ישירים של תוכן של משתמשים אשר ניתנים ועוזרים בקידום עסקים באמצעות רכישת שירותים שונים לפייסבוק אשר ניתן לרכוש בחברות שונות כמו YOUHOO.
הרשת תומכת בתוכן במגוון צורות: טקסטים; תמונות; סרטונים; שידורים חיים; צילומים של 360 מעלות ועוד.
פייסבוק מתמודדת עם נטישה של משתמשים צעירים במגוון דרכים. אחת המרכזיות שבהן היא הרכישה של אינסטגרם..
אינסטגרם
הרשת הזו התחילה מרעיון כל כך פשוט: העלאה ושיתוף של תמונות כאשר הן בפורמט ריבועי וניתן להעביר אותן בפילטרים שונים.
הפורמט הפשוט הזה יצר מקום בו כל אחד ואחת יכלו להעלות תמונות שבתוך האינסטגרם קיבלו חיים חדשים.
מה שתמך בהצלחה של הרשת היה ללא ספק הטלפונים החכמים שאפשרו לצלם באיכות טובה יחסית ולהעלות את התמונות לרשת.
כיום הרשת נכנסת לכיוונים חדשים עם הסטורי – סרטונים קצרים שנמחקים לאחר 24 שעות, כמו גם ערוץ סרטונים.
כל פוסט באינסטגרם ניתן לשיתוף אוטומטי בפייסבוק. זה יוצר סימביוזה בין שתי הרשתות ועושה אותן למאוד תחרותיות.
בין היתר האינסטגרם עם השנים הפך לעסק עבור הרבה אנשים, דרך האינסטגרם הם קידמו את עצמם והפכו להיות אושויות אינסטגרם, כך שככל שיש לך יותר עוקבים ולייקים אתה הופך להיות יותר פופולרי ומשפיען.
אנשים אלו עובדים בפיתוח האינסטגרם ושיתוף חייהם 24 שעות ביממה. רוצים לדעת איך עושים את זה? אתם מוזמנים לקרוא במאמר הבא.
סנאפצ'אט
הזכרנו מקודם את הסטורי שמופיע באינסטגרם ולמעשה גם בפייסבוק.
מה שחשוב להבין זה שלא שם הוא נולד. זו הדרך של הפלטפורמות הוותיקות, ה'כבדות' והמבוגרות יותר להישאר עדכניות אצל צעירים.
הרשת המצליחה שבנויה סביב רעיון הסטורי היא סנאפצ'אט. הרעיון הוא מאד פשוט: פרסמו סרטון או כל קטע שהוא, כשזה יכול להיות גם שילוב תמונות, והקטע יישאר רק לזמן מוגבל באוויר, כלומר תוך יום אחד הפרסום יימחק.
הפורמט הזה מתמרץ תוכן מאד אותנטי מכיוון שאף אחד לא ישקיע במשהו שמחר יעלם.
הסאפצ'אט גם הביא לתודעה את היישום של טכנולגיית המציאות הרבודה בצורה של שילוב בין תמונת פנים לבין תוספות או פילטרים דיגיטליים שונים כגון קרניים, משקפיים או עיוותים שונים לפנים.
יוטיוב
רשת הסרטונים הזו יצרה מהפיכה בדרך בה אנחנו צורכים תוכן של וידאו.
בהתחלה לא ממש הבנו לאן זה יגיע אבל כיום הכוכבים החדשים מתפרסמים קודם כל ביוטיוב ואז מגיעים לטלוויזיה.
יוצרים רבים יכולים להצליח ואכן מצליחים מהפקת תוכן נישתי ממוקד קהל. הרשת גם הצמיחה ז'אנר חדש: וולוג VLOG – בו יוצרים פשוט מדווחים ומצלמים את חייהם.
טיק טוק
זו היא רשת מהדור החדש של הרשתות החברתיות. גם היא פלטפורמה יותר מהירה עם תוכן קצר וקולע.
בטיק טוק עולים סרטונים ממש קצרים. ברשת עולים סרטונים מצחיקים, מוזיקה והרבה 'ליפ ניסק' – שירה 'אילמת' לצלילי שיר מקורי.
הטיק טוק היא רשת חברתית שמסמלת גם שינוי בכיוון ההשפעה התרבותית בעולם – הרשת היא למעשה סינית ובכל זאת הצליחה לכבוש ולהגיע למאסה קריטית בארה"ב, אירופה ויתר העולם המערבי.
גם כאן יש אפשרות לרכוש שירותים לקידום בטיק טוק שיקפיצו את הצפיות שלכם קדימה ואף יראו את הסרטונים שלכם בפני יותר אנשים.
לינקדאין
לבסוף – הסקירה הזו לא תהיה שלמה ללא אזכור של ה-רשת החברתית לקידום מקצועי ויצירת קשרים עסקיים. הלינקדאין הראתה לנו שרשתות חברתיות אינן רק פעילות פנאי, אלא ממש כלי יעיל ליצירה של היכרויות למטרות תעסוקה ופיתוח עסקי.
לסיכום, העשור האחרון הביא עמו לא מעט רשתות חברתיות נהדרות, חלקן אמנם לא הוזכרו במאמר, אך אין ספק שכל אחת ואחת מהרשתות הללו תרמו להתפתחותן של רשתות אחרות – רשתות שמשפיעו על חיינו באופן ניכר.